måndag 23 augusti 2010

Tillbaka till vardagen igen

Sommarlovet tog slut förra tisdagen. De 2 äldsta boysen e i skolan o dottern e i dagis. Första veckan har gått fort, har varit lite trögt att starta om morgnarna bara. De vanliga problemen har redan uppstått, som att boysen inte vill göra läxorna, eller att de ska iväg med cyklarna nästan en timme innan skolan börjar.......
Men rätt bra har det ändå gått som sagt.
Det började totalt 60 nya elever i pojkarnas skola, o jag har varit lite rädd för äldsta grabben skulle ta den förändringen. Han var lite aggessiv första morgonen. Men det har jämnat ut sig.
Helgen...... Gick sådär. Har lite samma problem igen som i fjol..... Att gubbens kompis ska ha gubben ut på baren hela tiden. I lördags for gubben till kompisen för att fixa en grej på kvällen. Ok med det. Gubben lämnade plånbok etc hemma. Gubben sms:ade mig att de var på baren halv 11-tiden på kvällen. OCH JAG SÅG RÖTT! Visserligen var det ju inte gubbens fel att kompisen skulle dit, o gubben hade inget druckit. Men ändå....
Sen hade han halv ett tiden på natten sms:at att de skulle fara en sväng till kompisens kompis....
Jag var så fly förbannad på söndagen att det inte var klokt. Gubben var inte bakfull, han lät mig vara ifred tills jag var någorlunda lugn. Han visste att jag skulle bli förbannad, men tyckte ändå det var bättre att sms.a mig o säga var han e. Det e jag tacksam för.
Vi prata mycket igår. Han vet att jag e less på barspringandet, han e less på det också. Han sa igår åt kompisen att jag blev skitförbannad. O nu hoppas jag fan på att kompisen fattar att nu räcker det. Om inte tar jag över gubbens telefon nästa gång kompisen ringer o skall ha honom ut, o låter honom få veta en o annan sak jag tycker om honom......
Nå i alla fall........
På kvällen var jag o mellangrabben cyklandes till mina föräldrar. Min faster var där, så jag passade på att träffa henne samtidigt. Hon bor i Sverige, o kommer till Finland ungefär en gång i året. Gubben blev hemma med de 2 minsta o den äldsta grabben.
Idag var jag en sväng över till mina föräldrar med minsta gossen efter att ha fört dottern till dagis. Vi e tillbaka i vardagen igen. På ett vis skönt.... :-)
Ha det bra. Kram!

1 kommentar:

Vällingbysanta Claus sa...

låter lite som om din gubbe inte vill säga nej till vännen och inte heller törs stå emot dig och säga att han egentligen vill öla med kompisen...modet har han ju när han törs beskylla dig för att vara arg för att han drack och ge dig skulden istället för att ta på sig ansvaret för sin krogrunda själv.
din gubbe gillar öl, vill gå ut utan din tillåtelse och komma hem utan att behöva få skäll av dig.låt han göra som han vill utan att vara gnällig kärring.sätt istället ett villkor...vill han behålla dig och barnen så måste han begränsa sina pubkvällar till tex max en gång i månaden(för karlar behöver gå ut&öla).sen ska också du ha samma rätt att ha en kväll i månaden bara för dig själv.det finns alltid saker att göra även om man inte har många vänner där man bor. ha en spakväll hemma,läs en bra bok,se på en film mm men observera att gubben och barnen inte får störa dig då.helst ska de vara borta över natten så du får vara helt ensam.skicka dem till gubbens kompis så han får se hur det verkligen är att vara småbarnsförälder.ett helt dygn med dina barn ger förståelse.

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...