söndag 2 september 2018

RIP Margit Sandemo

Bild lånad från internet
Läste idag den sorgliga nyheten att svensk-norska författaren Margit Sandemo har somnat in :-( För mig är hon en av mina absolut favoritförfattare. Varje gång jag läser hennes böcker dras jag med i historien så att jag glömmer tid och rum. Man gråter, man skrattar, man biter naglar då det är som mest spännande. Hjälper inte hur många gånger man läst boken/böckerna.
Jag blev nyfiken på hennes serie Sagan om Isfolket då jag gick i högstadiet, då många i skola pratade om den, men det tog ända tills 1997 innan jag hittade en kupong från Bokklubben Boknöje där man kunde prenumerera på Sagan om Isfolket. Och jag blev fast! Vet inte hur många gånger jag läst igenom serien. Silje, Sol, Villemo, Heike och Vinga för att många några av mina favoritkaraktärer. Och efter det har jag fast en längtan att se Norge! Fick den drömmen uppfylld för några år sedan, men vill tillbaka...... Sen serien Häxmästaren som tände min dröm att se Island...... Mori, Tiril, Dolg, Villeman och Taran och allt de hamnar ut för. Och så har vi den tredje serien och binder ihop de två övriga: Legenden om Ljusets Rike. Där man gläds åt  kärlekshistorier, gråtit, levat med. I min bokhylla finns även serierna Trollrunor, De svarta riddarna och Kiaras saga.
Tack Margit för underbara läsupplevelser! Hoppas du fått återse din Asbjörn, vila i frid.

Inga kommentarer:

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...