torsdag 9 maj 2013

Funderingar på Kristi Himmelfärdsdag

Strandhotellet i Dalsbruk
Trevlig Kristi himmelsfärdsdag!
2 äldsta sönerna är ute på gården, dotters ser på Skönheten och odjuret. Gubben och lillgossen är till Åbo, de ska hämta min lillasyster med gullunge till mina föräldrar.
Ute skiner solen, efter en rejäl regnskur i morse.
Senare idag skall dottern på kalas.
har lite tankar och funderingar ännu kring tisdagens föreläsning....
Handlade om utvecklingsstörning och autism.
Föreläsaren var jättebra, tyckte det var intressant att höra. Men det var något som blev att "gnaga" i bakhuvuvdet. Kunde inte lägga fingret på vad det var........
Hon talade mycket om "normala" och "onormala" barn..... Och efter att ha bollat fram och åter med mina tankar och funderingar, fick jag fatt på var det "klämde"..
Tycker inte om begreppet "normala" och "onormala" barn.... Man kan tala om friska barn och barn med specialbehov.
Barnen är barn, fastän de är cp-skadade, utvecklingsstörda, blinda, döva mm. Låter smått hårt att tala om "onormala" barn. Tycker jag i alla fall.
Inte tycker jag heller att min äldsta son är annat än en "normal" pojke, med sina specialbehov.
Han har inga antenner, eller svans..... Han har det en sk normal människa skall har. Ögon, öron. fingrar, tår osv.
Kanske jag är lite "onormal", udda i mina tankegångar. Men jag tycker att det är fel att en mamma (föreläsaren talade om sina egna erfarenheter med sin egen autistiska son) att sätta stämpeln onormal, och normal.
Säg hellre då barn med specialbehov. "Onormala barn" låter så fult..........
Kanske jag har fel. Måste bara få ut lite av mina tankar.
Men annars var föreläsaren en lysande föreläsare. Det hon sade var intressant att höra.
Igår var det dessutom en stor vattenläcka nere i byn, som gjorde att vi var utan vatten i några timmar. Men de fick det reparerat, så nu har vi vatten igen. Det grävs o fixas ganska mycket nu nere i byn. De bygger ut fjärrvärmenätet, och eftersom ingen egentligen vet VAR alla gamla rör etc finns händer det tyvärr ganska ofta att de "råkar" gräva sönder eller skada något rör.
Nu skall jag sluta "gnälla"
Skall ta och lägga i diskmaskinen, sen läsa en stund.
Ha det bra. Kram!

1 kommentar:

Charlotte sa...

Jag håller fullständigt med dej att det låter fult att kalla ett barn för "onormalt" eller för cp. Det låter nervärderande. Vissa barn behöver mera stöd än andra. Dom är inte onormala ändå. Dom är lika mycket värda att bli älskade.

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...