fredag 23 januari 2015

Kladdkakan (som inte blev så kladdig som jag ville/önskade)

Kladdkakan uppäten, och den blev god. Inte så kladdig som kladdkaka ska vara, pga att jag lite ändrade orginalreceptet och värmen.
Receptet hittade jag på Arlas sidor, och gjorde 1½ sats. Råkade själv lägga i för mycket mjöl, så nästa gång ska jag hålla mängden :-)

Ingredienser:
100g margarin/smör
2½ dl socker
2 st ägg
1 dl mjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Gör så här (och hur jag gjorde):
Sätt ugnen på 175* (200*). Smält fettet i en kastrull. Lyft kastrullen från plattan (töm fettet i en bunke). Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant (pajform med bakplåtspapper), ca 24cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 15min (20min). Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra med florsocker (gjorde inte jag), och servera med grädde eller glass (jag serverade med glass) och frukt.

Gott var det i alla fall. Tyvärr blev min "mysiga familjekväll" förstörd av att äldsta gossen fick ett adhd-utbrott som tog den sista av min energi för idag. Förstår att han är trött efter en vecka i skolan. MEN vi andra här hemma ska inte behöva gå på tå här hemma för att inte han ska få utbrott. Och nu fick han utbrott av att lillgossen kom in i hans rum då gossen var på fb på telefonen. Sen blev det liv i luckan då jag sade att nu ska telefonerna bort för idag....
Världens "Paska-Mutsi"-känsla.........
Kryper snart ner i sängen med en bra bok eller ett par avsnitt av Vampire Diaries.....
Ha det bra! Kram!


Inga kommentarer:

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...