lördag 31 januari 2015

Lördagsfunderingar

En vecka sen jag sist knappade in några rader här.
Äldsta gossen fick förra veckan ett rejält utbrott, som tog krafterna ur mig. Dagen efter kom gossen självmant och gav mig en kram och sade "Förlåt"
Min fina gosse, inte lätt med allt som rusar runt i kroppen på honom.
I tisdags var jag till Åbo med mor min, skulle på utvärderingsmöte med personerna som jobbade med yngste sonen under hans utvärderingsdagar. Gossen har gått framåt, diagnosen är densamma. Men ett tillägg i diagnoserna kom det: Tics.
Han har tvångsmässiga beteende, som tex om man är i mataffären eller nånstans med mycket folk så kan han helt sådärbara ge till ett skrik. Eller om nån nyser så börjar han låtsasnysa..... Det där hör allt till ticsen eller Tourette syndrom för barn. Finns inget som egentligen biter på det, utom medicinering som vi i nuläget ännu inte kommer att ge (sen om det börjar störa skolgången eller han själv kan vi ta upp saken igen). Men det är skönt att ha ett namn på vad det är som gör att gossen är otroligt jobbig att ta med till tex mataffären, julfester etc. Skönt att få veta att det inte är "dålig uppfostran" som man ibland tror att det är. Vet inte hur många gånger jag sagt åt gossen att "Vi går ut från affären om du inte slutar". Kommer nog att fortsätta med det. Tics eller inte, regler gäller fortfarande.
Passade dessutom på att shoppa lite medan jag var i Åbo, Skanssi ligger ju på vägen ;-)
Nya mjukisar, en tröja, mössor och vintervantar till småtrollen, lite brevpyssel. Sökte också blad till min adresspärm, men tror ni att jag hittade sådana i Åbo... Nej, det gjorde jag inte.... Däremot I Kimito i Pappersboden :-)
En otroligt bra affär, liten med brett sortiment.
Nu "gnatar" gubben att han behöver hjälp.
Ha det bra. Kram.

Inga kommentarer:

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...