torsdag 16 april 2009

Funderingar om barnuppfostran


Jag är själv rätt strängt, men kärleksfullt uppfostrad. Likaså gubben min. Vi försöker (OBS försöker!) köra en nästan likadan stil med våra barn. Jag e rätt sträng, finns sånt som jag tolererar o sånt som jag inte tolererar.
Om barnen leker på gården så kollar jag ofta var dom är o vad dom gör. Jag ser inget fel i det, vi bor på en gård som är omringad av vägar. O bilisterna kör hårt på denna väg o det är dålig sikt. Så att leka på vägen e totalt förbjudet.
Dessa saker försöker jag också lära mina barn:
-Att vägen inte e någon lekplats, går man eller cylkar ska man hålla sig på vägkanten. Inte mitt på vägen.
-Artighet. Hälsa, hålla upp dörrar, tacka etc. Vanligt folkvett helt enkelt.
-Inte skräpa i naturen. Hatar att se skräp o skit längs vägarna o i naturen. Stackars Jorden.
-Att inte vara på andras gårdar utan tillstånd o smyga/spionera. Folkvett det också.

Dessa regler ruckas inte på. Har ofta undrat hur en del barn uppfostras egentligen. Det e många barn som redan vid 5-6åringar e ute o leker 8-9tiden om kvällarna. En av mina söners kompisar kom en gång hem till oss klo 20.00 o skulle ha dem ut o leka. Jag vill då att mina barn ska vara inne o då börjar våra läggdags-rutiner. Samma kompis var 3 gånger till oss igår o fråga om pojkarna skulle komma ut o leka fast vi sa att det inte gick. Båda pojkarna hade prov att läsa på. Då inte pojkarna kom ut så börja hon smyga runt huset o se in i våra fönster. O det tycker jag inte om. Så jag for ut o skickade hem henne. Hoppas hon håller sig borta några dagar nu.
Jag vill naturligtvis att mina barn ska ha kompisar, men jag vill ha dagar utan att någon e hos oss. E det för mycket begärt? Är det inte föräldrarnas sak att lära barnen folkvett etc?
Har man rätt att säga till åt andras barn om dom gör sånt man inte gillar på ens egen gård eller åt ens barn? Pojkarnas kompis har flera gånger retat mina barn för att dom inte går med märkeskläder, eller cyklar med nya cyklar varje sommar. O retat min dotter för att hon e sen i talet. Om hon inte slutar så förbjuder jag snart henne att komma hit! Gör jag rätt eller ska jag bara strunta i det o låta henne göra sånt på min gård som inte ens mina barn får göra?
Ha det bra. Kram!

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Jag tycker du gör rätt som säger åt grannens flicka att inte springa på eran gård. Vi har nämligen en grannpojke som sprang på våran tomt förra sommaren. Han sprang här och slog i väggarna, ringde på dörrklockan och gömde sig.Johnny pratade med hans föräldrar så efter det har han inte varit hit.

Vällingbysanta Claus sa...

helt rätt med vett och etikett.många glömmer bort det i den moderna sk. fria barnuppfostran då barnen inte behöver några förbud utan ska lära sig av sina handlingar.detta leder till ungdomar och vuxna som får en kriminell framtid att se fram emot.heja på dig som orkar uppfostra dina barn på rätt sätt.

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...