måndag 16 februari 2009

Måndag o sportlovet har börjat

De två äldsta gossarna har sportlov, o det märks. Det e full rulle på i huset. Jag som e van med att ha de minsta hemma att roa, måste nu på något vis få de två äldsta att sysselsätta sig. De är lite röriga. I alla fall den äldsta grabben. Han blir så då det inte e de vanliga rutinerna.
Gubben e på infodag idag. Det e nåt som arbetslöshetsbyrån ordnat. For klo 9 o jag har ingen aning om när han kommer hem.
Minstingarna har stegring så jag kan inte gå ut med dem idag. Efter maten tänker jag skicka de två äldsta ut o leka. Kanske det sku lugna ner dem. Ute faller det lätt snö, o det verkar som om solen skulle börja titta fram.
Skönt att det har börjat vara ljusare på kvällarna o morgnarna. Man e piggare. Jag trivs inte med mörker, det har jag säkert sagt några gånger :-)
Tog o städade idag, kan inte förstå hur ett hushåll så fort blir stökigt. Med en liten 1-åring som strör brödsmulor överallt, så får man nästan dra en vals med dammsugaren dagligen. Med 1-åringen krypande/gående precis där man tänkt dammsuga........
En sak som irriterar mig extremt mycket e att ingen egentligen värdesätter att jag försöker hålla huset städigt. Gubben o sönerna slänger sina rockar på golvet. Väskorna ligger huller om buller likaså stövlar. Ramlar en handduk ner, inte f-n att dom tar upp den........
E roskpåsen full, inte tar gubben ut den o lägger en ny. Nej, han tar en ny o lägger den på diskbänken, o så får jag föra ut den gamla o den nya.
Då min gubbe städar, så gör han det noggrannare än jag (jag snabbstädar mest för att hålla det flytande) men inte behöver man väl stöka till direkt. Lite uppskattning e väl inte för mycket att begära. Gubben hjälper nog till, men han har ju sitt jobb.
Ibland känns det som om jag bara skulle vara en piga i mitt eget hus. Ingen kul känsla. Skulle också önska att mina två äldsta grabbar skulle vara bättre på att hjälpa till hemma. Tvätten hämtar dom ner först då jag säger till o då hittar jag ändå lika mycket i deras rum efter att ha granskat. O att få dem att städa sina rum........... tredje o fjärde världskriget minst.
Jag e så trött på att tjata om samma saker om o om o om igen.
Att vara hemmafru e det otacksammaste jobbet som finns.....
Nu ska jag sluta gnälla. Ha det bra o kram

1 kommentar:

Vällingbysanta Claus sa...

Belöningssystemet har funkat i alla årtionden och borde funka med dina barn med oavsett deras ålder.
De minsta kan få ett klistermärke på tex kylskåpsdörren för varje utförd sak.Bråkar de så tar du bort ett märke.Efter 10 märken ska de få en belöning i form av tex glass,godis,tidning eller ny leksak.
De större barnen kan få tex 1 krona för varje utförd sak.Om de trilskas så tas en sak bort från deras rum varje gång.Efter tionde utförda saken(kronan)ska de få en belöning i form av tex extra tid vid datorn,en tidning,något skoj med föräldrarna tex restaurangbesök mm
En krona kanske låter lite som belöning men i barnens värld är det stora pengar om de sparar på slantarna.
Om de gör läxor bra kan de få en klistermärkes stjärna varje utförd läxgång och i matbutiken kan väl barnen hjälpa till med inhandling av varor.Kopiera bilder från nätet&plasta in.Ge varsitt barn tre bilder och be dem leta reda på de sakerna i butiken en och en så de inte kommer bort från dig såklart.För barnen blir detta en skattjakt efter matvaror&de blir mer delaktiga i shoppingen.

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...