lördag 15 november 2008

Funderingar

Jag har den senaste tiden haft funderingar kring föräldraskap. E jag en dålig mamma pga att jag håller fast vid speciella läggtider? (Klo 20-20.30 skoldagar 0 20.30-21 helger o lediga dagar) Barnen har 5-7-åriga kompisar som kommer o knackar på o vill att mina barn skall komma ut o leka vid 7-8-tiden på kvällarna............ E jag en dålig mamma som inte låter mina barn gå ut då?
Det e många som sagt åt mig att barn behöver sömn. Och dom stiger upp vid 7-tiden för att hinna äta morgonmål o se på barn-programmen innan skolan. Minstingarna lägger sig vid 19.30-20-tiden. Jag ser inget dåligt med att barnen lägger sig tidigt. Får dom "nattsudda" så e dom hyperaktiva o virriga dagen efter.
E jag en dålig mamma pga att jag inte har kvällarna fulla med aktiviteter för barnen? Typ teater, scout, fotboll mm mm mm mm mm...........?
Mina barn e inte intresserade av sånt, plus att om dom skulle det, brukar det oftast sluta med att jag måste vara där med o övervaka pga 10-åringens special-behov. Så har det gått med simskola 2 gånger.......
Skulle jag ha bil och bara 2 barn skulle det kanske gå. Men gubben jobbar skift o jag har minstingarna att tänka på.
Men inte har de två äldsta klagat på at dom inte e med i något extra. Dom leker med varann, med småsyskonen och håller på med sitt. Kanske det e därför som mina barn inte e lika stressade som andra barn i deras skola.

Kanske jag e en bra mamma i alla fall, som sätter mina barn i första rummet. I stället för att tänka "Sådär måste jag göra med mina barn för att alla andra gör så också"
Här på min hemort e man konstig om man inte e på ett visst sätt, har jag märkt. Men jag försöker att inte bry mig. Som ett ex kan nämnas att jag valt att vara hemma med barnen tills dom fyllt 3. Kommentarer "Ja, jag skulle inte klara av det, skulle bli tokig av att vara hemma med barnen hela dagarna......."
Nog hinner jag jobba sen då barnen e äldre. Småbarnsåren går så fort. Man missar så mycket om man inte e där med barnen. Vissa förstår jag att inte har råd att vara hemma. Visst har vi det kärvt med pengarna gubben o jag, men vi har vant oss med det. Pengar e inte allt. Viktigaste e att barnen e friska, glada, lyckliga o har det bra.
Så e jag en dålig mamma som tänker såhär?

Ha det bra. Kramar

2 kommentarer:

Klantskallen sa...

Nej, du är verkligen inte en dålig mamma.

Om man sätter barnens bästa i första hand är man en suverän mamma, oavsett vilka beslut man kommer fram till. Jag tycker att allt du skriver om låter som högst sunda beslut. Barn idag är stressade av den stora mängden aktiviteter och det påverkar skolarbetet.

Allt kostar pengar vilket gör att familjen drivs in i en jobba-som-fan-karusell vilket också innebär mindre tid med barnen. Om barnen VILL ha aktiviteter är det en annan sak, men man ska aldrig överdriva ändå.

Men som sagt, besluten du fattat är utifrån barnens bästa, och då är man aldrig någonsin en dålig mamma.

Jag hade blivit tokig om jag var hemma med barnen tills de fyllde tre, men jag tycker inte att du är märklig för det, jag är snarare avundsjuk på att du trivdes så bra med mammaledigheten. :)

Mamma-Mia sa...

Tack. Du vet ju själv hur folk kan vara här på ön :-)
Dom e jobbiga en del gånger, då dom lägger näsan i blöt med sånt som inte angår dom.......
Båda pojkarna mina har tillräckligt med skolarbete redan.

Att orka.........

 Jag känner mig trött, känns som om jag blir dragen från flera olika håll. Men livet är väl sådant I guess. Vardag för många arbetande perso...